Tips om minder koolhydraten te eten

Minder koolhydraten eten kan veel invloed hebben op je gezondheid. Er zijn veel verschillende onderzoeken die aantonen dat het eten van minder koolhydraten helpt bij het afvallen en het onder controle houden van diabetes. Wij hebben daarom wat tips op een rijtje gezet die jou kunnen helpen om koolhydraatarm te eten.  

Kies voor groente in plaats van koolhydraten

Vooral wanneer je uit eten gaat in een restaurant of bij iemand anders gaat eten, kan het nog wel eens lastig zijn om gezond te eten. Als je uiteten gaat krijg je altijd wel iets van zetmeel voorgeschoteld in de vorm van aardappelen, brood, pasta of deeg. Dit zetmeel voegt vaak 30 gram of meer gram aan koolhydraten aan de maaltijd toe. Kijk daarom of deze koolhydraten vervangen kunnen worden door koolhydraatarme groenten. Een voorbeeld hiervan is een pizzabodem van Monte Pizza Crust gemaakt van groente, in plaats van meel. Dit scheelt al meteen heel veel in de hoeveelheid koolhydraten die je binnen krijgt. 

Geen zoete drankjes

Zoete drankjes zijn niet gezond en ze bevatten vaak veel koolhydraten. De grote hoeveelheid suiker die er in de drankjes zit, kan ervoor zorgen dat je meer kans hebt op insulineresistentie, obesitas en diabetes, wanneer er teveel van wordt gedronken. Minder koolhydraten binnenkrijgen begint dus bij het minder drinken van zoete drankjes. Als je dan toch wat verfrissends wilt drinken, kan je limoen of citroen aan je water toevoegen. Je kan ook een kleine hoeveelheid caloriearme zoetstof toevoegen aan je drinken als alternatief. 

Kies minder vaak voor brood

Brood is iets wat veel mensen elke dag wel eten. Helaas bevat brood wel heel veel koolhydraten en relatief weinig vezels. Dit geldt vooral voor wit brood met bewerkte granen. Wanneer je teveel brood eet met bewerkte granen kan dit een negatieve invloed hebben op je gezondheid en gewicht. Zelf voedzame broden, zoals volkorenbrood, bevatten 15 gram koolhydraten per snee. Slechts een paar daarvan bestaan uit vezels. Hoewel volkorenbrood wel mineralen en vitaminen bevat, zijn er heel wat andere voedselbronnen die dit ook hebben, maar dan met minder koolhydraten. Voorbeelden hiervan zijn ongezouten noten en groenten. 

Aanbevolen artikelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *